Löpning och klädsval på vintern, samt lite vintersporter.

Efter 10 dagar i Hemsedal är jag fylld med ny inspiration och energi. Att komma hem till ett regnigt Göteborg blev extra motigt när träningen i Hemsedal var så fantastisk. Jag har förstått att löpning på vintern är svårt för många. Jag tror det handlar mycket om inställning till löpningen och klädsval.

30210112_Unknown_Fotor

Inställning
Löpning är tyngre på vintern. Det är kallare ute, du har mer kläder på dig och underlaget är antingen blött, halt eller tungt. Detta kommer förändra både din löpstil, löphastighet och frihetskänsla. Om du vet det redan innan så kommer din egna press på dig själv att minska. Att försöka springa i samma hastighet som du gör på sommaren med lite kläder och perfekta förhållanden är ganska otroligt (så länge du inte har blivit mycket bättre sedan dess). Därför brukar jag fokusera mer på känsla och puls på vintern, du får fortfarande en bra träningseffekt som du längre fram på våren kan applicera i fart.

När det är ordentligt med snö och is så är skor med ståldubbar ett måste. Du får bättre fäste och din löpning blir säkrare. Jag brukar även dessa dagar fokusera mer på backlöpning, längre intervaller eller till och med omfamna vinterns andra konditionsidrotter som längdskidor eller randonee som jag kommer beskriva lite senare.

Processed with Snapseed.

Klädsval
Det många inklusive mig själv gör fel här är att ta på sig för mycket kläder. Självklart beroende på väder och temperatur skiftar det lite vad jag brukar ha på mig. Lagerprincipen är guld värt. Basen och ytterplagget brukar bli det samma, jag förändrar istället andra och tredje lagret.

  • Jag brukar ha en bas med tunt ullunderställ framförallt en tröja. I Göteborg brukar jag använda dubbla par kompressionstajts eller ett par tjockare vintertajts. I fjällen brukar jag använda ett par vinterlöpartajts eller en ullbyxa och sedan en tunn vindbyxa över. Understället jag använder är från Wearcolour, 100% merionull och lite tunnare än de klassiska skidunderställen. Det är toppen att springa i. Jag brukar även ha ett par extra ullshorts på mig under för jag blir alltid kall om rumpan på vintern. Viktigt att tänka på är att inte ha bomull på sig som behåller vätskan och riskerar att kyla ner dig.
  • Lager två brukar jag variera beroende på temperatur, runt 5 grader och upp brukar jag inte ha något alls, under det så kan jag starta med en väst då bröstkorgen behöver mer värme än armarna. Det är när det går ner mot -10 och hård vind som jag kan behöva en tröja till och ibland även byxa.

Processed with Snapseed.

  • Ytterplaggen ska vara vindtåliga. Alltså en vindjacka som andas är ett måste. När det är mycket vind ute och kall temperatur springer jag även i en tunn vindbyxa. Sedan är det något på huvudet, runt halsen och händer. Jag själv blir väldigt varm om huvudet och 9/10 gånger räcker det med ett pannband eller buff, det är nog väldigt individuellt. Detsamma gäller vantar. Varmare än 5 grader har jag nästan aldrig vantar, jag brukar starta passet med att dra ner mitt underställ över händerna och när jag sedan blivit varm tar jag ut dem 🙂. Kallare än 5 och framförallt vid kraftiga vindar använder jag vantar. När jag springer tycker jag det kan räcka med en tunn vante, gärna vindtät, om du är riktigt kall ha gärna en tunn ullvante (liner) innanför. Sist men inte minst någonting runt halsen som värmer, jag använder oftast en buff.
  • Ryggsäck. Om jag vet att jag kommer springa mycket uppför, ett längre pass eller känner mig osäker på temperaturen springer jag alltid med en löpryggsäck. För att kunna ta med mig en extra tröja, vantar och en buff. Då jag oftast inte springer så fort ändå på dessa pass tycke jag inte att det påverkar mer än positiv att jag kan ta med mig extra kläder. Dessutom om du ska vara ute en stund så kan du ta med dig vatten och energi. På vintern brukar jag även alltid packa ner en pannlampa ifall det hinner bli mörkt när du är ute. Ett bonustips att använda damasker vid djupare snö för undvika att snön kommer in i skorna.

IMG_7049_Fotor

Hemsedal
Jag har nu spenderat 10 dagar i Hemsedal med väldigt blandat väder. När jag kom dit var det plusgrader och regn, 3 dagar senare föll snön tätt från himlen. Min tanke var att jag skulle springa, åka längdskidor och snowboard framförallt. Jag gjorde allt och lite till förutom längd. Jag gillar att ta dagarna som de kommer däruppe, se vad jag har för människor runt omkring mig, hur kroppen känns, vädret är och tillfällen som erbjuds.

De första dagarna var jag sliten i kroppen och jag tog det väldigt lugnt. Det blev en lättare joggtur annars mycket mat och familjetid. Därefter blev det många timmars puderåkning på snowboard. Vilket jag insett är galet bra styrka och uthållighet får benen. Det är som att stå i jägarvila i flera minuter i sträck samtidigt som golvet rör sig. Det tillsammans med löpning uppför för att passa på när jag var bland berg och är väldigt skonsamt för min fot. Framförallt när jag kunde ta liften ner igen.

30209824_Unknown_Fotor30208096_Unknown_Fotor

30208032_Unknown_Fotor1

Intervallpassen körde jag på en bilväg i skor med ståldubbar i ca 10-15 procents lutning (om jag räknat rätt). Jag brukar försöka köra pass som jag inte kan köra hemma pga ett platt Göteborg. Exempel på pass var:

  • 5min x5, vila 90sekunder via promenad nedför igen.
  • 25min tröskel. Avslutat med 6st 100m stegringslopp.
  • 25min tröskel. 15min tröskel. Avslutat med 5st 20sek sprinter.

Utöver det blev det något distanspass i löpning, pulsande i snö snowboard boots och veckans nya: randonee, även kallat skidbestigning, topptur eller det som jag hade på fötterna splitboard.

IMG_7207_Fotor
Anki och Lofi

Splitboard
En splitboard är till en start en snowboard som du kan plocka isär på mitten. Du monterar om bindningarna så att de riktas framåt på varsin skida och sitter endast fast vid tån så att du kan ”gå” med skidorna. Under varje skida fäster du sedan en ”hud” så att du kan glida framåt på skidan men inte bakåt. Med dessa kan du sedan ta dig upp på toppar, berg, backar som en lift inte kan ta dig. Väl framme monterar du ihop skidorna igen, färster stavarna på ryggsäcken och åker snowboard ner för backen. Detta var så galet kul. Ett skonsammare och sjukt jobbigt sätt att träna ben och kondition. Detta var helt klart en favorit från veckan.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s