Hur börjar jag uppskatta löpning?

”Löpning är så tråkigt. Det händer ju ingenting. Det är så sjukt jobbigt. Jag kommer ALDRIG tycka om det. Jag förstår verkligen inte hur så många kan tycka om det.”

Jag har varit en av dem. Själv spelade fotboll från 9-18 års ålder. Där var det en jargong om att löpning var så tråkigt. Det enda jag förknippade löpning med var vintersäsongen. Alla intervaller, blod, svett och tårar. Vilket är ganska ironiskt när jag tänker tillbaka på det, för jag älskade försäsongen på grus. Vi tränade i kylan, regnet, tog i ordentligt och gjorde det tillsammans. Men jag lyckades aldrig omfamna löpningen utanför fotbollsplanen. Där sprang jag utan att tänka på vad jag gjorde och byggde upp min kondition den vägen. Dessutom var jag mittback där min uppgift bestod av många start och stopp, snabba sprinter och längre vila.

DCIM105_VIRBVIRB0459.

Hur vände det då?
Jag började där fotbollen slutade. I en gemenskap kring träning och löpning i form av en löpgrupp. Där lärde jag mig att värma upp i lugnt tempo, teknikträning i form av löpskola, hittade ett jämnt tempo under mina intervaller (inte gå all in och ta slut efter första) och nedjogg. Helt plötsligt fick löpningen en struktur och mening. Löpningen blev inte ett nödvändigt ont eller rent plågeri.

De vanligaste felen
Efter jag slutade med fotbollen ville jag börja springa pga att det är en så enkel träningsform och du får vara utomhus. Jag har alltid gillat tanken av att jag ska bli en löpare men lyckades aldrig övervinna mitt tvivel förrän i maj 2014.

Av egen erfarenhet och vad jag tror många missar i löpningen är kontraster. Att dela upp sin löpning i olika pass och dela upp själva passen i olika delar. När jag skulle ut och jogga så hann det gå tre minuter innan jag började maxa för att få en så bra tid på 5an i Skatås som möjligt och tvingades stanna efter 2km. Efter passet lovade jag mig själv att aldrig springa igen. Detta hände allt för många gånger och förstärkte mitt ”avsky” för löpningen.

IMG_0063.jpg
foto: Jonathan Albon

Så om du verkligen vill börja springa men kommer aldrig förbi den omtalade ”tröskeln” vill jag tipsa om att sänka farten. Många pratar idag om att du inte får de resultat du vill om du inte tar i ordentligt. Men om du får en skräckupplevelse varje gång du springer och aldrig vill ut i spåret igen så kommer du definitivt inte få några resultat. Börja med en 3-5kms runda och se till så att du inte springer så fort att du inte kan prata med kompisen bredvid dig, då springer du för fort. Det är under de här passen du dessutom bygger upp en tålighet och styrka i dina leder, muskler, senor för att hålla dig skadefri i löpningen. Det är dessa passen som förändrade min syn på löpning. Dessa passen fick mig att bli förälskad i löpning. Jag har sett många fina hörn i världen under dessa pass och haft många fina samtal med vänner.

IMG_0486
foto: Andreas Sjölin

Kontraster
Sen är det å andra sidan så om du vill utvecklas i löpningen så behöver du pass där du verkligen går utanför din komfortzon och tar i. Där tror jag att det är väldigt individuellt hur du gillar att träna. Jag är typiskt den som tar i för mycket och har fått jobba mycket med att inte köra slut på mig för tidigt under passen. Där tycker jag det hjälper mycket med en pulsklocka. Den hjälper mig under intervallerna bland annat via att jag ska hålla en viss fart, eller att jag inte får gå för högt eller lågt i pulsen.

Det viktigaste för att få din löpträning gjord är att hitta sätt som gör att du uppskattar löpningen och längtar till nästa gång du ska få snöra på dig skorna igen.

Motivation 
Varför vill du springa? Vad är dina mål med löpningen? Mål kan vara ett laddat ord. Mål behöver inte innebära en tävling eller tid. Ett mål för mig är ett varför, vilket blir en drivkraft. När jag känner mig omotiverad och kanske har ett tufft pass framför mig brukar jag fundera på varför ska jag göra detta. Svaret brukar ofta handla om mitt eget mål med löpningen. Ett mål med löpningen kan vara bland annat:

  • För att jag vet att jag mår bra av det
  • Bli snabbare
  • Bli bättre på hinderbana
  • Träffa vänner
  • Rensa mina tankar
  • Jag vill bli bäst i världen.

Ett mål kan vara hur stort eller litet som helst. När jag satte ett mål med min löpning så blev det så enkel. Inte själva träningen, men mitt varför motiverar mig till att gå ut och springa, även när det tar emot.

KarinK_2017_1920px-72dpi_AnkiGrothe_2017005
foto: Anki Grøthe

Kläder: WearColour
Skor: Vjsport. Modell: IRock
Pulsklocka: Garmin. Modell: Fenix5s
Glasögon: Oakley. Modell: Radar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.