VO2max-test hos Aktivitus

Då var det dags igen.

Varför gör jag detta test?
Vanligtvis är jag inte mycket för siffror och tider. Jag gillar mest av allt att jobba efter min känsla. Med en ökad erfarenhet och kunskap inser jag trots allt vikten och nyttan av att ha mätbara värden för att kunna jämföra, bekräfta/dementera om jag är på rätt spår i min träning och planering.

VO2max-test, vad är det?
Vo2max: Din maximala syreupptagningsförmåga. Kort och gott är det ett ett värde på hur mycket syre du kan använda i din aeroba träning mätt i: ml upptaget syre per minut per kilo kroppsvikt, ml syre/kg/min. 

Värdet är endast en av flera komponenter för att avgöra en idrottares prestationsförmåga. Om vi ska hänvisa till hinderbana och löpning så gäller det också att kunna utnyttja ditt värde, alltså ligga på en hög belastning under lång tid. Det bestäms av  bland annat din mentala inställning i din träning och löpekonomi/hinderteknik. Det spelar ingen roll hur starkt ditt hjärta är om du inte har tekniken att utnyttja din motor.

Med det sagt så är det ett värde som kan hjälpa dig att identifiera vad just du behöver jobba mer på eller för att ha ett jämförbart värde efter en träningsperiod.

BAC6AB50-0E38-459B-818C-29B538F0D057

Utförandet
Ett vo2max-test utförs så grenspecifikt som möjligt, så för en hinderbaneatlet blir det på ett löpband. En hastighet bestäms i förväg baserat på din miltid och lite under den hastigheten. Därifrån kommer löpbandet gå i den konstanta hastighet och successivt öka i lutning inom en förvald intervall.

När jag sprang testet för 22juni 2016, sprang jag i 14km/h och upp till 8% lutning. Vilket gav mig ett värde på:
26 år gammal. 173cm. 62,5kg
Max uppmätta puls: 177
VO2 3990 ml/min
63,8 ml/kg/min.

Nu var det då dags igen och efter nästan sex veckor utan löpning fick vi justera testet litegrann. Jag har haft en återkommande problematik med hälsporre och hösten var riktigt illa då jag struntade i smärtan och körde ändå (medveten om riskerna). Jag har nu varit igång med löpningen i två veckor och ville nu köra testet så snällt som möjligt för hälens skull. Därför sänkte vi ner farten till 13km/h och skulle istället satsade på en brantare lutning.

Det är med lätt prestationsångest jag ställer mig på bandet igen efter uppvärmningen. Emma hjälper mig att ta på mig masken som ska mäta mina värden. Jag får klaustrofobi när masken trycker över min näsa, ”andas genom munnen” säger Emma. Jag har inte ens börjat springa och det känns redan som jag inte får luft. Känslan påminner mig om dykning och jag tvingar mig själv att andas lugnt, djupa andetag. Vi sätter igång och snart har jag annat att tänka på. De första 3 minuter går hyfsat smärtfritt, pulsen har inte stuckit iväg än. Men jag vet att testet ska ta mig in i väggen, det är målet, poängen med detta. Känslorna hoppar mellan att jag vill ha ett bra resultat och ångest för smärtan. Jag hinner tänka, ”kan man inte mäta sånt här på tävling istället”. Jag försöker se mig själv på  en hinderbana springandes tätt mot en motståndare mot mållinjen. Snabbt var jag över mållinjen och jag kastas tillbaka till verkligheten, till ett löpband, en tajt mask över ansiktet och en rem runt midjan. Bandet lutar nu rejält mycket och mitt löpsteg blir mer och mer onaturligt. Emma skriker ”5.30, du ska ta dig till 6 minuter, kom igen”. Okej, 30 sekunder, stå ut nu.  Jag ser att jag börjar hamna längre och längre bak på bandet. 5.40. Jag har tagit mig fram på bandet igen. 5.50. Det känns som jag mer staplar fram än springer. 6.00. Ska jag ge upp nu då? Mjölksyran skjuter ut i benen. Jag klarar inte av att bibehålla löpsteget och ger mig tillslut. Direkt är jag besviken. Ge mig inte ett test där jag måste ge upp, JAG HATAR ATT GE UPP!

D067B94C-3D09-43A3-99F5-9B7137D40A54

Emma ger mig resultatet: 61.7. VAAAAA!? Har jag försämrat mig. Det är inte möjligt. Det är INTE möjligt. Jag blir irriterad. Fattar inte. Jag är så mycket starkare än för 1,5 år sedan. Vi kollar över resultatet när jag hämtat mig från ansträngningen. Då har jag sprungit i 13km/h och tillslut på 11% lutning. När vi tittar på tabellen så ska man få en utplaning av grafen för att få ett korrekt värde (jämför den blåa linjen till vänster och höger). Samtidigt så är jag endast ett pulsslag ifrån vad jag hade senast. Så vi pratar sekunder så hade jag fått mitt riktiga värde som troligtvis, kanske hade varit någon siffra högre. Förmodligen blev det så här pga att lutningen var för brant för att jag skulle kunna pusha ut det där sista ur benen, kraften tog liksom slut.

8 december 2017
28 år gammal. 173cm. 63kg
Max uppmätta puls: 176
VO2 3886 ml/min
61,7 ml/kg/min.

Vad säger då detta? Vad gav detta testet mig?
Resultatet i sig ska tydligen vara väldigt bra (jag hittar inga siffror på kvinnliga löpares resultat, länka gärna till mig om ni vet) samtidigt som studier visat att VO2max har mindre betydelse hos kvinnliga löpare. Å andra sidan så har några utav de högsta värdena uppmätts av idrottare i den yttersta eliten.

Jag har inte förbättrat mitt VO2max något särskilt på 1,5 år och det kan jag se på två sätt. Antingen så har jag inte tränat rätt för att höja just den eller så har jag inte så stor förbättringspotential just där. Det är detta som du behöver kunniga personer runt dig för att ta reda på det svaret. Jag är väldigt stark och snabb under kortare perioder men jag har svårt att hålla en hög hastighet länge. Mitt resultat visar att jag borde kunna springa fortare under längre sträckor än vad jag gör och det är precis så min egen upplevelse är också.

Det är väldigt skönt att få mina teorier bekräftade och veta att jag är på rätt spår. Oavsett blir det kul att se om jag kan förbättra denna siffra till i maj/juni. Så får vi se om jag trots allt kan höja den lite till :).

Gå in på Aktivitus om du är intresserad av att göra ett VO2max-test eller andra test 🙂

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s