Aktivitus ”testklinik och coaching”

AKTIVITUS_logo250

Aktivitus är en klinik som ligger i nya idrottsarenan i Kviberg Göteborg. Det är en klinik som bland annat utför olika tester för att avgöra din prestationsförmåga och hur du ska träna för att höja den ytterligare.

Aktivitus egna ord:
”Puls, syreupptag samt laktat är objektiva referenser på din prestationsförmåga. Att optimera träning med hjälp av objektiva mätdata gör den mer effektiv. Kontinuerlig uppföljning ger kunskap om hur kroppen reagerar på träning samt vägledning till träningsmetoder och intensitet.”
Det var detta jag var där för att testa i form av tre olika tester: Avancerat löptest, Vo2max och Wingate.


Klockan 09.45 gick jag in i Aktivitus lokaler i Kviberg. Jag fick inte äta två timmar innan testerna eller dricka något koffein samma dag. Detta blev ganska spontant inbokat och jag hann inte läsa på så mycket om vad jag skulle göra, men visste att det skulle bli jobbigt. Sådär i efterhand var det ganska skönt att inte veta vad som komma skall.

Avancerat Löptest
Aktivitus sammanfattar själva: ”Konditionstest på löpband av stegringstyp med mätning av puls och hastighet. Vi mäter även laktat för att bestämma din grenspecifika uthållighet och möjlighet till fettförbränning. Pulsvärden på Aerob och Anaerob tröskel samt fettförbränningskapacitet ges. Här får du svar på hur dina personliga träningszoner skall se ut.”

Det jag fick göra på detta testet var springa på ett löpband i joggtempo till att börja med. Hastigheten startade på 11km/h som sedan höjdes var 4e minut till 12km/h, 13km/h osv. Innan testet startade tog Patrik (testledaren) ett blodprov för att mäta min grundnivå av laktat och pulsen mättes mha ett pulsband. Innan hastigheten höjdes var fjärde minut fick jag ange på en borg-skala (1-20), hur ansträngande jag tyckte det var, Patrik tog ett blodprov och min puls antecknades. Detta höll vi på med fram tills att mina laktat nivåer (mjölksyra i allmänt tal) stack iväg. Detta testet var inte så farligt jobbigt, man håller på en längre stund men man ska inte in i väggen utan stannar så fort man börjar få mjölksyra i blodet.

Vo2max-test
Aktivitus sammanfattar själva: ”Detta test säger lite om din uthållighet och ger ett exakt värde på den maximala mängd syre du kan ta upp och utnyttja. De värden du får med dig hem är maximala värden på: V02 (mlO2/kg/min), V02 (ml/min), VE ( l/min), Rf (b/min), puls (bpm), samt maximal energiförbrukning (kcal/h).” 

Efter det första testet fick jag  5-10 minuter att återhämta mig innan det var dags för det testet jag fruktade. Testet då jag ska in i väggen, testet då jag inte vet hur länge jag kommer springa utan jag ska hålla på tills jag inte orkar mer.

Nu fick jag ta på mig en mask för att kunna mäta mina syrenivåer och pulsen mättes igen. Löpbandet startade helt platt i 14km/h. Sedan höjdes bandet lite varje minut. Det här var jobbigt på riktigt. Jag trodde att när väggen kommer så kommer den. Men det gjorde den inte, utan det var en långsam, seg plåga där jag fick inse att väggen kommer när jag bestämmer att jag inte orkar att springa mer. Vad jag hatar det, att ge upp. Jag fick kämpa mot min hjärna som vill att jag ska sluta och mitt hjärta som bara vill att jag ska fortsätta och få så bra resultat som möjligt. När jag tillslut tog beslutet att nu går det inte mer så var jag besviken, ”fan, jag hade kunnat springa längre”. Jag är aldrig nöjd! Men som testledaren sa att jag började tappa stegfrekvensen och att jag inte hade kunnat hålla på många sekunder till så kände jag mig ändå lite nöjdare.

Wingate
Aktvitus sammanfattar själva: ”Wingate-testet är en god möjlighet att utvärdera maximal effektutveckling inom idrott. Du får mycket exakta svar på anaerob effekt genom detta typ av test. Vi mäter maximal effektutveckling under 30 sekunder genom test på en Monark PeakBike 894E. Maximal-, medel- och minimumeffekt registreras i absoluta tal och i förhållande till kroppsvikt. Aktivitus rekommenderar Wingate-test då man vill veta status på sin styrka, explosivitet och uthållighet under korta arbetsperioder.”

Jag fick 5-10 minuter till på mig att hämta andan innan det var dags för sista testet som utfördes på cykel. Jag fick börja med att cykla så fort jag kunde utan motstånd och sedan vila. Sedan användes ett värde precis under den högsta uppmätta hastigheten samt ett motstånd som motsvarade en viss procent av min kroppsvikt (kommer inte ihåg hur mycket). Testet startade med att jag fick cykla utan motstånd för att komma upp till rätt hastighet, när jag gjort det lades motståndet på och jag skulle försöka hålla den hastigheten i 30 sekunder, trodde jag. Jag klarare att hålla hastigheten i kanske 3 sekunder innan mjölksyran stråla ner i benen och hastigheten minskade långsamt och plågsamt (för mitt ego). Det kan ha varit de längsta 30 sekunder i mitt liv, men en stund efter testet känner jag mig helt okej. Några minuter senare kommer illamåendet och rummet börjar snurra. Jag får lägga mig ner, äta en banan och 10 minuter senare så är jag på fötterna igen. Så ja, jag tog ut mig ordentligt 🙂

 

Nu har jag fått en massa nyttig information som jag kan använda för att optimera min träning. Med det ständigt återkommande tipset, du måste springa mer, inte intervaller utan distans! Jag vet att jag måste springa mer, det enda jag vill är att springa mer, men min fot stoppar mina planer på det tyvärr. Men skam den som ger sig. Nästa gång jag ska göra testerna så vet jag att jag kommer ha förbättrat dem ytterligare.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s